Nestl’ podpisało umowę na zakup 13,5 ha gruntu pod budowę fabryki Nestl’ PURINA PetCare i centrum dystrybucyjnego karmy dla zwierząt domowych. Zakład będzie zlokalizowany w Nowej Wsi Wrocławskiej. Wartość całej inwestycji wyniesie około 300 mln zł. Prace budowlane rozpoczną się w styczniu 2014 roku. Otwarcie obiektu zaplanowano na drugą połowę 2014 roku. W pierwszym etapie Nestl’ planuje stworzyć 200 nowych miejsc pracy.
Polska jest największym rynkiem karmy dla zwierząt domowych w Europie Centralnej i Wschodniej, dlatego też wybór lokalizacji naszej nowej fabryki Nestl’ PURINA PetCare nie jest przypadkowy. Co więcej, w okolicach Wrocławia przecina się wiele szlaków komunikacyjnych, a to stanowi ważny aspekt w przypadku centrum dystrybucyjnego. Dzięki tej inwestycji zwiększymy dostępność produktów Nestl’ PURINA PetCare w Europie Środkowej. Nowa fabryka będzie pierwszym produkującym karmę dla zwierząt zakładem Nestl’ w Polsce – mówi Pierre Detry, Prezes Zarządu Nestl’ Polska S.A.
Polski rynek karmy dla zwierząt rozwija się bardzo dynamicznie, w ujęciu wartościowym jego wzrost osiągnął 8,1%[1]. Obecnie jest także jedną z najszybciej rosnących gałęzi w sektorze FMCG. Nestl’ PURINA PetCare ma w nim 9,1%[1] udziałów i bardzo dynamicznie zwiększa wartość sprzedaży (+17,7%[1]). Długoterminowa strategia firmy zakłada wzmocnienie pozycji marki w Europie oraz jej rozwój w kanale spożywczym i specjalistycznym.
Nestl’ PURINA PetCare w Polsce
Firma Nestl’ z produktami dla zwierząt domowych jest obecna na polskim rynku od 16 lat i od tego czasu rozbudowała swoje portfolio w kluczowych segmentach rynku żywności przeznaczonej dla zwierząt domowych.
Nestl’ PURINA PetCare oferuje szeroki wachlarz marek, zaspokajając tym samym potrzeby swoich klientów i ich ulubieńców. Obecnie firma cieszy się mocną pozycją na polskim rynku karmy dla zwierząt domowych, osiągając udział ponad 9,1%[1]. W Nestl’ PURINA PetCare pracuje około 70 osób.
Portfolio Nestl’ PURINA PetCare tworzą następujące produkty:
- Purina ONE – Ž sucha karma dla kotów –
- GOURMET – Ž mokra karma dla kotów –
- FRISKIES – Ž sucha karma dla kotów i psów –
- FELIX – Ž mokra karma dla kotów –
- DARLING – Ž mokra i sucha karma dla psów
- PRO PLAN – Ž sucha karma dla kotów i psów –
- DOG CHOW – Ž sucha karma dla psów –
- CAT CHOW – Ž sucha karma dla kotów –
- PURINA VETERINARY DIETS – Ž wybór diet weterynaryjnych dla kotów i psów
Informacje na temat rynku karmy dla zwierząt domowych w Polsce
- Polska jest największym rynkiem karmy dla zwierząt domowych w regionie Europy Centralnej.[2]
- Na wielkość tego rynku wpływ ma wysoka populacja zwierząt domowych (13,1 mln), wzrastający dochód oraz wolno rosnący odsetek zwierząt domowych odżywianych karmą gotową.[2]
- Populacja psów (7,4 mln) jest wyższa od populacji kotów (5,7 mln). [2]
- Wielkość kategorii szacuje się na poziomie 520 mln CHF w 2012 roku. [3]
- Kategoria jest sprzedawana przez dwa główne kanały – sklepy spożywcze (70%) i specjalistyczne (30%).[3]
- Kanał sklepów specjalistycznych składa się z: niezależnych sklepów – 70%, lecznic i lekarzy weterynarii – 11%, e-commerce – 10%, sklepów sieciowych z produktami dla zwierząt domowych – – – – 6% oraz hodowców – 2%.[3]
- Kanał sklepów spożywczych składa się z: handlu nowoczesnego – 30% (hipermarkety + międzynarodowe supermarkety), handlu tradycyjnego – 31% (lokalne supermarkety + duże, średnie i małe sklepy spożywcze), dyskontów – 29% oraz drogerii – 10%. Sklepy dyskontowe są najszybciej rozwijającym się subkanałem (+ 25%).[4]
- W obu kanałach kategoria jest zdominowana przez suchą karmę dla psów, która stanowi największą subkategorię.[4]
- W kanale sklepów spożywczych drugą co do wielkości jest kategoria mokrej karmy dla psów (23%), na trzecim miejscu plasują się dania na jeden raz dla kotów (20%). Przekąski dla kotów i psów to stosunkowo małe segmenty, ale generujące dużą wartość sprzedaży na tonę, i bardzo dynamicznie rosnące (odpowiednio + 9% i +11%). Sucha karma dla kotów jest drugą najmniejszą (12%) podkategorią po przekąskach dla kotów i psów, ale również szybko rośnie (+ 11%), dzięki produktom super premium.[4]
Nestl’ PURINA PetCare na świecie
Nestl’ zainicjowało swoją działalność w biznesie karmy dla zwierząt domowych poprzez nabycie firmy Carnation i marki Friskies w 1985 roku. Zakup firmy Spillers Pet Foods w 1998, a następnie Ralston-Purina w 2001 roku, pomógł Nestl’ we wzmocnieniu wiodącej pozycji w Europie.
W wyniku fuzji Ralston Purina i Friskies PetCare w grudniu 2001 roku, powstała Nestl’ PURINA PetCare – firma z ponad stuletnim doświadczeniem w branży karmy dla zwierząt domowych. Główna siedziba odpowiadająca za globalną strategię i rozwój biznesu Nestl’ PURINA PetCare mieści się w St. Louis, Missouri, USA. Koordynuje działalnością filii w różnych krajach na całym świecie. W USA i Europie eksperci Nestl’ PURINA PetCare pracują nad nowymi pomysłami w dziedzinie karmy dla zwierząt, tworząc koncepcję wysokiej jakości żywienia niezbędnego dla zdrowego życia kotów i psów.
Marki takie jak PURINA VETERINARY DIETS – Ž, PRO PLAN – Ž, PURINA ONE – Ž, FRISKIES – Ž, DARLING – Ž, FELIX – Ž DOG CHOW – Ž, CAT CHOW – Ž i inne zapewniają Nestl’ PURINA PetCare wiodącą pozycję w kategorii karmy dla zwierząt domowych.
Notka edytorska
Nestl’ w Polsce jest wiodącą firmą w obszarze żywienia, zdrowia i dobrego samopoczucia z portfolio ponad 1500 produktów i 90 marek, w tym m.in.: NESCAFĆ, WINIARY, GERBER, PRINCESSA, KIT KAT, LION, NESQUIK, NAŁĆCZOWIANKA, MANHATTAN oraz PURINA. Nestl’ działa na polskim rynku od 20 lat. Firma zatrudnia aktualnie 5100 pracowników w 9 lokalizacjach. W 2012 roku sprzedaż Nestl’ osiągnęła 3,5 mld zł.
–
[1] Nielsen RMS MAT październik-listopad 2013, kanał spożywczy
[2] źródło: Euromonitor
[3] źródło: Nestl’ –
[4] źródło: Nielsen RMS MAT październik-listopad 2013, kanał spożywczy