DTZ ma przyjemność przedstawić najnowszą edycję Przewodnika po rynkach handlowych w Polsce. Publikacja zawiera przydatne informacje na temat rynku powierzchni handlowych, jak również przedstawia porównanie podaży centrów handlowych oraz podstawowych wskaźników ekonomicznych dla 15 największych polskich miast.
Rynek powierzchni handlowej w Polsce staje się coraz bardziej dojrzały nie tylko pod względem formatów handlowych, ale także – rozlokowania geograficznego obiektów. Największe aglomeracje nadal dominują rynek, jednak od kilku lat widoczny jest trend lokowania centrów handlowych w mniejszych ośrodkach miejskich.
W 2013 oddano do użytkowania 700 000 m kw. nowej powierzchni handlowej, co stanowi 28-procentowy wzrost w porównaniu do 2012 roku. Na dostarczoną powierzchnię złożyło się 29 nowych projektów oraz rozbudowa 13 istniejących centrów handlowych. Wśród nowych projektów debiutujących na rynku znalazło się 14 centrów handlowych, 9 parków handlowych, 5 wolnostojących magazynów handlowych i centrum wyprzedażowe. Powierzchnia ponad 38% zrealizowanych obiektów nie przekroczyła 10, 000 m kw. GLA. To wskazuje na odwrócenie popularnego w ostatnich latach trendu dotyczącego zainteresowania inwestorów małymi projektami handlowymi na rzecz wielkoskalowych obiektów tj. Galeria Bronowice, Centrum Riviera, Galeria Katowicka, Poznań City Center w głównych aglomeracjach.
Obecnie na rynku handlowym w Polsce obserwowany jest wysoki poziom aktywności deweloperskiej, który może się utrzymać do roku 2015, kiedy powstaną wszystkie publicznie ogłaszane projekty. Roczna podaż dostarczanej powierzchni w ciągu najbliższych kilku lat ma wynieść do 600 000 – 700 000 m kw. rocznie. Tak wysoki poziom planowanej powierzchni świadczy o utrzymującym się zainteresowaniu deweloperów polskim rynkiem.
Średnie nasycenie nowoczesną powierzchnią handlową dla 15 analizowanych miast osiągnęło poziom 532 m kw. na tysiąc mieszkańców. Warszawa z podażą centrów handlowych na poziomie ponad 1, 14 milionów m kw. jest największym, najbardziej rozwiniętym i najsilniejszym rynkiem handlowym wśród badanych miast. Biorąc pod uwagę gęstość i siłę nabywczą mieszkańców aglomeracji warszawskiej jest to nadal jeden z najbardziej atrakcyjnych rynków handlowych w Polsce – mówi Kamila Wykrota, dyrektor działu Analiz i Doradztwa, DTZ. Rynkami rozwijającymi są z pewnością Śląsk i Szczecin, które charakteryzują się potencjałem wzrostu w dłuższym terminie. Są to nadal rynki nienasycone, jednak znacząco niższa od średniej siła nabywcza na jednego mieszkańca wyraźnie hamuje ich rozwój w krótkim terminie – dodaje Kamila Wykrota.
–
