Data publikacji: 2018-11-27
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Teatr Pieśń Kozła zabrał publiczność w niezwykłą podróż
Kategoria: Teatr, LIFESTYLE
Mocne uderzenie na początek, emocje misternie utkane z polifonicznego śpiewu i tańca, plastyczny i zapadający w pamięć finał. Premiera ?Anty-Gone TRYPTYK? już za nami. Publiczność nagrodziła twórców spektaklu długą owacją na stojąco.

Premiera najnowszego spektaklu Teatru Pieśń Kozła odbyła się na głównej scenie wrocławskiego Teatru Polskiego i przyciągnęła komplet publiczności. Przedstawienie było zagadką, po pierwsze ze względu na nietypową formę. ?Anty-Gone TRYPTYK?, spektakl inspirowany ?Antygoną? Sofoklesa, składa się z trzech aktów, z których każdy może być wystawiany samodzielnie. Przed każdym aktem Grzegorz Bral, reżyser przedstawienia i dyrektor Teatru Pieśń Kozła, krótko opowiadał o jego motywie przewodnim i ponadczasowych wątkach, wyjaśnił też ideę całego widowiska: ? To spojrzenie na klątwę tebańską z trzech stron ? powiedział.
Zagadką było też to, jak twórcy spektaklu, zapowiadanego jako przedstawienie hybrydowe, połączą różnorodne środki ekspresji ? muzykę, śpiew, taniec i elementy performance. Minimalistyczna, utrzymana w czerni, jest właściwie tylko scenografia. Teatr Pieśń Kozła podejmował już podobne wyzwania, ale jeszcze nigdy w takiej skali i z takim rozmachem scenicznym.
Tragedia w trójwymiarze
Pierwszy akt jest zatytułowany ?Siedem bram Teb? i ma klimat mrocznej rock opery. Dominuje tu bojowy rytm siedmiu bębnów, zbudowanych dokładnie na wzór bębnów używanych przez wikingów 1000 lat temu, wspieranych przez perkusję w połączeniu z metalowymi dźwiękami elektrycznej gitary. W muzyce przemawia siła i gotowość do walki, taką wymowę mają też pieśni, śpiewane, co niezwykłe, w grece. Nie zabrakło tu też ciekawego eksperymentu: rockowe i jazzowe brzmienia zostały nałożone na antyczne stopy metryczne.
Ten akt to linearna opowieść o Kreonie, jego dumie, obsesyjnej żądzy władzy i strachu przed okazaniem słabości. Akcja rozgrywa się w zamkniętej klatce z drutem kolczastym, stopniowo odsłaniając logikę postępowania tyrana: od wściekłości i nienawiści, przez okrutną i ślepą na sumienie przemoc, po rozpacz w momencie opamiętania, gdy jest już za późno, by odwrócić los. Z muzyką i opowieścią koresponduje taniec ? momentami przypominający wojenny taniec maoryskich wojowników Haka, momentami brutalne porachunki gangsterów.
Drugi akt został nazwany ?Anty-Gone?. Jak rozumieć ten tytuł? Jego sens chyba najlepiej oddaje fragment pieśni śpiewanej przez Antygonę: ?Byłam przeciwko, dlatego przepadłam? (?I was anty, so I am gone?). Klimat tego aktu tworzą przejmujący polifoniczny śpiew oraz obrazujący emocje i uczucia Antygony taniec, momentami niezwykle dynamiczny, z jednoczesnym udziałem kilkunastu tancerzy. Znika klatka, zmienia się też muzyka: zamiast rockowych instrumentów i potężnych bębnów pojawia się wiolonczela.
Trzeci akt, zatytułowany ?Ekstaza?, Grzegorz Bral przedstawił jako debatę pomiędzy Kreonem i Antygoną. Dodał przy tym, że słowo ?ekstaza? miało w języku starogreckim zupełnie inne znaczenie niż to, które przypisujemy mu dzisiaj ? oznaczało ?wyjście poza siebie?. Ta część spektaklu jest próbą refleksji, jakby spojrzeniem z lotu ptaka na to, co się wydarzyło.
Finał, bardzo wyrazisty, sprowadza z powrotem na ziemię ? jest krwawym przypomnieniem, a zostało to przedstawione w bardzo plastyczny sposób, że tragedia ma charakter nieodwracalny.
Spektakularny rozmach
Dodajmy, że ?Anty-Gone TRYPTYK? to jeden z największych projektów teatralnych Teatru Pieśń Kozła. W przedstawienie zaangażowanych jest łącznie 30 artystów: aktorzy Teatru Pieśń Kozła, performerzy, zawodowi muzycy, 12 wokalistów z wrocławskiego NFM, 8 tancerzy z całego świata, w tym z Japonii, Niemiec, Włoch i Francji. Choreografię w drugim i trzecim akcie przygotowała Melanie Lomoff, wybitna artystka z Francji, tancerka występująca na najważniejszych scenach Europy, ale doskonale znana też publiczności Brave Festival. Z kolei muzykę do drugiej i trzeciej części skomponował Maciej Rychły ? obejrzenie spektaklu jeden raz nie wystarcza, żeby odkryć wszystkie tajemnice i niuanse tych kompozycji. Autorką dramaturgii jest Alicja Bral.
Przedstawienie ?Anty-Gone TRYPTYK? dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury oraz ze środków Gminy Wrocław.
Partnerem premiery jest Teatr Polski we Wrocławiu.
Realizatorzy spektaklu:
Reżyseria: Grzegorz Bral
Dramaturgia: Alicja Bral
Kompozycja I części: zespół pod opieką Radosława Nowakowskiego
Gitara elektryczna: Kamil Abt
Perkusja: Przemysław Michalak
Kompozycja muzyczna II i III części: Maciej Rychły
Aranżacja muzyczna II części: Maciej Rychły i Przemysław Michalak
Choreografia I części: Julien Touati
Choreografia II i III części: Melanie Lomoff
Kostiumy: Alicja Gruca
Scenografia: Robert Florczak i Grzegorz Bral
Tłumaczenia greckich partii I części ? Dimitris Varkas
Dźwięk: Waldemar Trzaska
Światła: Wojciech Maniewski
Projekt plakatu: John Weston Group
Autor rzeźby (plakat): Roland Grabkowski
Więcej o Teatrze Pieśń Kozła: http://piesnkozla.pl
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #Teatr #LIFESTYLE